أي مسلم هيدخل الجنة تمام ؟  

أي مسلم هيدخل الجنة تمام ؟ طيب اتنين واحد مسلم وواحد مسيحي والاتنين ملهمش في الدين ولا أي حاجة عادي يعني تتولد لقى نفسه كده ولا ده دور في دينه ولا التاني بردو ، ليه المسلم يدخل الجنة مع أنه ممكن مايكونش بيصلي أو مقطع أو بيصلي حركات وخلاص والمسيحي يخلد في النار ؟ 
ج /  أهلًا بك يا صديقي.

سؤالك يمكن الرد عليه عبر ثلاث مقدمات :
⭕ الأولى : في الإمكان
يعني أنه عادي جدًا إنسان يتولد في بيئة تديله إمتيازات أفضل وأحسن بكتير من إنسان آخر ، ودا عند كل الناس مش مستنكر ، بس بتيجي عند الدين وتقف ، ولا أدري لماذا!
يعني ممكن شخص يتولد في الشمال الغربي لكاليفورنيا ، ويبقى عنده قصر ووو إلخ ، يعني عنده امتيازات كتير ، وبنقول أنه “أفضل” من شخص ولد في جنوب أفريقيا ، صح؟
يعني مقرين أنه اتولد بميزات أحسن ، مش كده؟
نفس الكلام في الدين ، ممكن جدًا عادي واحد يولد على الدين “الصحيح” وواحد تاني يولد على “الدين الخاطئ” ويبقى اللي ولد على الدين الصحيح دا ، له امتياز ، ودا فضل من ربنا سبحانه وتعالى على عبيده ما يتسألش هو فيه بقى ، زي ما إنت مش بتسأل ربنا على أي نعمة من نعمه ومش بتقول : ليه يارب إديتني إيدين ورجلين وعينين؟ ، وليه يارب ما خلتنيش زي فلان الأعمى وفلان الأصم وفلان الأعرج .. إلخ ، زي ما بتعملش كده ، فنفس الكلام ، الدين الصحيح نعمة من الله على عبد ولد عليه.
⭕ الثانية: في قبح الكفر.
ربنا سبحانه وتعالى بيقول : “إن شرّ الدواب عند الله الذين كفروا” ، يعني أسوأ حاجة موجودة “بيدب على الأرض” هما الكفار أسوأ من الأنعام حتى ، اللي هي البهايم أعزك الله ، فهل مطلوب ربنا يساوي واحد بهذا السوء مع واحد عنده أصل الإيمان ولو كان فيه بلاوي الدنيا؟ هل دا منطق؟
هل اللي معاه مليون جنيه ، حسابه في البنك مفروض يساوي اللي معاه جنيه؟

الكفر والإيمان بقى أكبر من كده ، الإيمان دا هو الواحد اللي بيدي كل الأصفار قيمة ، يعني لو عملت حسنات الدنيا ، ومش معاك الإيمان هيبقى المنظر كده (0000000) ، ولو عملت حسنات قليلة ، بس معاك الإيمان ، هيبقى المنظر كده (10) ، مين أكبر؟
ليه الكفر قبيح جدًا؟

عشان هو باختصار إنكار لفضل الله على العبد ، بقى ربنا يخلقك ، ويرزقك ، ويعطيك من النعم ، وبعدين تروح تعبد غيره؟ ، إزاي طيب؟
⭕ الثالثة : هل ظلم الكافر في الدنيا؟
الإجابة : لأ ، هو ربنا وضح لكل واحد الطريق إليه ، والمؤمن المسلم الموحد سهل جدًا يتعايش مع إيمانه ، بينما المسيحي دينه كل غير منطقي ، وإلا ما كنّاش شفنا موجات تحييد الدين والكفر به والإلحاد هي الأساس في العالم الغربي ، بينما عندنا هي الاستثناء ، حتى لو الناس هناك بتصنف نفسها كمسيحين ، فهو بيصنف نفسه كمسيحي من باب أنه ما يضرش يعني ، مش من باب أنه ملزم وكده.
ربنا سبحانه وتعالى عمل لكل واحد من دول اختبار : واحد ولد على الكفر ، وقال له : في لحظة بس ، في لحظة ، ممكن تقول لا إله إلا الله ، فتتبدل سيئاتك كلها حسنات ، وتخش الجنة من أول وهلة ، زي الرجل اللي كان مع النبي ولم يركع لله ركعة!! ، أسلم ، ودخل المعركة فمات شهيدًا!
والتاني دا ربنا حط له ابتلاء تاني ، أنه يلتزم بأحكام الدين ، لو ما التزمش بيها يستحق العذاب في النار.
والاتنين الطريق قدامهم واضح وبيّن وظاهر ، وأدلة صحة الدين أظهر من أن تخفى أصلًا ، والعصر بتاعنا بالذات عصر انفتاح معلوماتي ومافيهوش الكلام بتاع ما بحثتش وما عرفتش دا.
دا كسّل يتعذب ويخلد في النار لأنه كسّل في حاجة أخطر بكتير من اللي التاني كسّل فيها زي ما وضحت فوق.
فكل واحد فيهم هيتعاقب ، بس جريمة الكافر أكبر بكتير من جريمة التاني ، لأنه كسل في حاجة تخليه مخلد في نار جهنم ، أو يدخل الجنة من أول وهلة ، والتاني كسّل في حاجة تخليه يتعذب كتير آه (ودي حاجة مش سهلة) ، بس معاه “الواحد” اللي بيدي لكل “الأصفار” معنى.
⭕⭕ والحمد لله الذي جعلنا مسلمين. ، اقرأ دا:
س /  هل عندك جواب مقنع عن هذا السؤال الذي طرحه أحد الكتاب: (كيف يمكن أن يُتصور) أن الله خلق مليارات البشر لكي يلعبوا دور الكومبارس في تمثيلية مشهد النهاية فيها أن يدخل المسلمون فقط إلى الجنة؟ 
ج / هو ليه كل واحد الشيطان يركبه يقوم طالع بجملة جامدة وعامل فيها عفريت الساحة؟
ليه بجد؟
هو كده يعني أحرجني بقى ، وأحرج الديانات كلها ، وإحنا واقفين من هول الصدمة بقى ومش عارفين نرد؟
يا جماعة إحنا مش بنعيد اختراع العجلة والله!

وأنت بتسألني عن جواب مقنع وكأن دا سؤال جامد بقى ويستحق الرد!!
عمومًا الشبهة دي أقدم من أن تكون “سؤالًا” يحتاج إلى جواب مقنع!! ، والإجابة عنها موجودة في 8 آيات في المصحف الشريف ، من مطلع سورة الأنبياء!
من زمان خالص!
” وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاءَ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا لَاعِبِينَ (16) لَوْ أَرَدْنَا أَن نَّتَّخِذَ لَهْوًا لَّاتَّخَذْنَاهُ مِن لَّدُنَّا إِن كُنَّا فَاعِلِينَ (17) بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْبَاطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ ۚ وَلَكُمُ الْوَيْلُ مِمَّا تَصِفُونَ (18) وَلَهُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ وَمَنْ عِندَهُ لَا يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِهِ وَلَا يَسْتَحْسِرُونَ (19) يُسَبِّحُونَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ لَا يَفْتُرُونَ (20) أَمِ اتَّخَذُوا آلِهَةً مِّنَ الْأَرْضِ هُمْ يُنشِرُونَ (21) لَوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا ۚ فَسُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُونَ (22) لَا يُسْأَلُ عَمَّا يَفْعَلُ وَهُمْ يُسْأَلُونَ (23) ” 
ثم إيه المطلوب يعني؟

يعني دلوقتي المطلوب أن واحد بيقول : ربنا دا مش موجود ، وما خلقنيش ، الصدفة اللي كونتني ، ومش هأعبده غير لما يظهر لي بنفسه!
واحد غارق في القبح والقباحة والكفر بالله العظيم ، المفروض يعني أنه يخش الجنة؟

طب ليه؟

إيه المبرر يعني؟
واحد بيقول : ربكم اللي بتعبدوه دا ، اتجوز وخلّف ، ومات ، واتصلب ، واتبهدل.

السؤال هنا : هو كده بيحترم اللي خلقه يعني؟

كده يستاهل يخش الجنة مثلًا؟

ما هو أنا مش فاهم برضه معلش!!
واحد كل كلامه ، سب لله وانتقاص منه ومن قدرته ، يوم ما ربنا سبحانه وتعالى الحكم العدل يقرر يعاقبه بذنبه تقول له : معلش يارب ، دا كان كومبارس في تمثيلية هزلية أنت اللي كاتب مشهد النهاية؟
وإيه المطلوب برضه؟

هل المطلوب نقولك أن ربنا ما يعرفش مصائر الناس إما إلى جنة أو نار ونقول أنه “لايعلم” عشان تبقى مش تمثيلية وكومبارس؟
في الكتّاب وإحنا أطفال كنّا بنحفظ سورة الملك ، اللي أولها :
” تَبَارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (1) الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ ”
ربنا خلقك وخلق الكاتب الفذلوك دا ، عشان يختبر إيمانكم أنتم الاتنين ، ويختبر إيماننا كلنا ، اللي فاكر بقى أن الدنيا دي فسحة وهو جاي يستنظر علينا ويقول أفكاره العظيمة عن الكون والحياة والإله بعيد عن الوحي ، فدا اختياره ماشي ، بس يفضل مسئول عنه ، مش لعب عيال هو!
يا جماعة الله يكرمكم ، لما تتكلموا عن رب العالمين احترموا شوية أنكم جهلة ، واحترموا قبل ذلك : مقامه.

مش كل واحد تفّ تفة نيجي إحنا نطلب جواب مقنع وبتاع!
(أعذرني لو كنت غضبان شوية ، بس السؤال مستفز جدًا ، وأنا متفهم نيتك تمامًا ، بس الكلام مش موجه ليك شخصيًا بقدر ما هو نفثة مصدور من النمط اللي ماشي في السوشيال ميديا دلوقتي)
الغازي محمد

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s